El pròxim diumenge 14 de gener a les 19:30 hores en la Casa de Cultura, la Companyia Yorick Teatre posarà en escena l’obra de teatre d.juan@simétrico de Jesús Campos (La Burladora de Sevilla i el Tenorio del segle XXI). L’entrada serà gratuïta.
L’exaltació d’un senyoret follador i baralladís que acaba condemnat o penedit (segons versions) va poder ser transgressió en un altre temps, i fins i tot això està per veure, però a la llum del segle XXI, malament se sosté que semblant personatge puga exercir cap acció transformadora. La seua funció com a alleujament de reprimits, o com a advertiment a pecadors, no té lloc en la nostra societat. Ara bé, l’amalgama de sexe, violència, religió i mort amb què es va forjar el mite manté viva tota la seua capacitat dramàtica i, en conseqüència, més que per una actualització dels Burladors a l’ús, Jesús Campos opta per reescriure un Don Joan de nova planta que evoca les peripècies d’antany i reflectix al mateix temps la nova realitat.
Així, quan es tendix a la simetria dels gèneres en totes les facetes de l’activitat humana, semblava lògic que al Burlador de Sevilla li isquera al pas una burladora. Dos burladors, doncs: ell, desubicat; ella, emergent, i una diferent història de… amor?, complicitat, tal vegada? La trama, com no, inclou sexe, encara que en un altre format. També violència, però en Internet. La veritat és que la peripècia que ens entreté bé podria produir-se al marge de la nostra saga de burladors, si no fora pels seus dos altres components, religió i mort, que ens remeten inexorablement al mite, encara que només siga per a qüestionar-lo.
I és que mentre a l’Espanya integrista de les últimes centúries el burlador era un canalla que se salvava, o no, en funció del seu sotmetiment al sistema -d’ací l’acceptació eclesiàstica i el que els tenorios es representaren el dia de difunts com una missa més-, en d.juan@simètric el canalla és el sistema i els burladors se salven per enfrontar-se a ell.